Als eigenaar en ook als huurder krijg je vaak te maken met vastgoedbeheer maar wat houdt het nu precies in om als eigenaar je beheer uit te besteden, wat zijn nu precies de taken die je uitbesteed en waarom moet je als huurder contact opnemen met de beheerder in plaats van direct met de eigenaar? En voor de eigenaar ook heel interessant, wat kost het uitbesteden van het beheer nu eigenlijk?
In deze vastgoed blog zullen we bovenstaande vragen allemaal uitgebreid beantwoorden, zodat je als eigenaar en als huurder precies weet hoe het zit.
Financieel beheer
Het financiële beheer: ook wel administratief beheer, bestaat uit alle financiële handelingen die aan de orde zijn bij het beheren van vastgoed. Voorbeelden zijn het innen van huren, indexeren van huren, verrekenen van servicekosten, financiële jaaroverzichten en het versturen van aanmaningen. Als eigenaar heb je liever niet te maken met dit soort taken, helemaal niet als je meerdere eenheden bezit. Dit is over het algemeen niet de corebusiness van een vastgoedeigenaar en vandaar dat het vaak wordt uitbesteed aan een vastgoedbeheer kantoor.
Technisch beheer
Het technisch beheer is de term die gebruikt wordt voor alle onderhoud aspecten van het vastgoed en het hierbij fungeren als het aanspreekpunt voor huurders.
Is er bijvoorbeeld een lekkage, dan is het voor de huurder belangrijk dat hij hier iemand over kan bellen voor overleg van eventuele vervolgstappen, de vastgoedbeheerder kan dan zorgen dat er bijvoorbeeld een loodgieter wordt gestuurd. Ook hier geldt over het algemeen dat de eigenaar hier niet mee bezig wil zijn en dat er een beheerder wordt ingeschakeld om deze zaken te regelen en deze zorgen weg te nemen.
Commercieel beheer
Het commercieel beheer bevat de taken die vallen onder het verhuren van het vastgoed. Je kunt hierbij denken aan het bepalen van de juiste huurprijs, het plaatsen van advertenties, screenen van huurders en toezicht houden op het naleven van de huurovereenkomst. Opnieuw is hier sprake van een onderdeel in het vastgoedbeheer dat veel tijd en energie kost als de eigenaar dit zelf zou doen. Ook beschikt een beheerbedrijf vaak over een goed netwerk om snel huurders te vinden.
Wat kost het om vastgoedbeheer uit te besteden?
Er zijn verschillende soorten van prijsvormen voor het beheren van vastgoed. Het ene bedrijf hanteert een percentage van de maandelijkse huur, meestal ligt dit rond de 8 procent en het andere bedrijf hanteert een vaste maandelijkse prijs. Verder worden er naast de kosten voor het beheer ook een losse commissie gevraagd voor het zoeken van een nieuwe huurder. Deze commissie is vaak eenmalig een hele maandelijkse huurprijs.
Conclusie
Concluderend kan er gesteld worden dat er drie verschillende soorten vastgoedbeheer te onderscheiden zijn; financieel -of administratief beheer, technisch beheer en commercieel beheer of ook wel de verhuur. Elk onderdeel van het beheer vergt veel tijd en energie, vooral bij meerdere objecten. Het uitbesteden van beheer levert de eigenaar dus veel minder zorgen op en voor een huurder is het prettig om te weten dat het juist beheerd wordt, dit betekend over het algemeen dat problemen sneller worden verholpen. Qua beheerkosten zijn er veel mogelijkheden en is het voor de eigenaar zaak om te kijken wat het beste bij hem of haar past.